2015 m. sausio 18 d., sekmadienis

19 mėnesių mažylio gebėjimai


Motorika. Gali savarankiškai vaikščioti ilgesnį laiką. Labai patinka lipti laiptais, dabar mokosi pats nulipti nesilaikydamas. Užtenka vienos rankos padėti užlipti. Pamatęs laiptus iškart bėga prie jų. Išmoko užlipti ant kėdės ir kitų anksčiau nepasiektų objektų. Kamuolį jau pradeda spirti po keleto paraginimų, bet paprasčiau vis tiek dar yra mesti.

Smulkioji motorika. Piešia apskritimus skirtingomis spalvomis. Pažindinasi su spalvomis, kai kurias atrodo atpažįsta, papračius paduoti tos spalvos kreidelę/ pieštuką kartais pataiko iš pirmo karto. Savarankiškai gali valgyti ryžius ir ilgus makaronus. Geria viena ranka laikydamas stiklinę ar puodelį.

Kalbos raida. Moka labai daug žodžių pasakyti 70-80, gal net ir daugiau (+20-30 žodžių nuo praeito mėnesio). Prie daiktavardžių prisidėjo nemažai veiksmažodžių. Žodžiai iš vieno skiemens ilgėja iki dviejų. Moka konstruoti neiginius. Lipti? Nelipti. Gulti? Negul. Žino kūno dalis ir gali parodyti, žino nemažai gyvūnų ir dauguma gali pasakyti. Pradeda aiškiai tarti savo vardą, ir paprasta ir mažybine forma. Iki šiol jo vardas buvo "mama". Supranta daug įvairesnių sinonimų vienam veiksmui, žodžiui.

Užsienio kalbos. Atvykus į Singapūrą kelias dienas bandžiau karts nuo karto pasakius lietuviškai, pasakyti iš angliškai. Dar pora sesijų buvome atlikę su paveikslėliais, bet jau norvegiškai vieną kartą tą buvau išbandžius, tai vaikas žiūri pasimetęs, kai kuriuos daiktus pavadina lietuviškai, bet šiaip nesupranta, nes jau yra išmokęs vieną pavadinimą. Kol kas priimtinesnis variantas, kol nelanko darželio, yra tiesiog kelis kartus per dieną kalbėti sinkroniškai verčiant.

Tualetas. Esant rimtam reikalui dažniausiai pasako, ar parodo, geriausiai vis dėlto paklausti, ir patvirtina. Su šlapinimusi irgi situacija gerėja - dažnai pasako, parodo, kad jau nori. O padaręs irgi dažniausiai pasako "sisi".

Emocinė raida. Mokosi reikšti emocijas, t.y. supykęs, nepatenkintas iškart nepuola verti ar rėkti. Tačiau bendras nepasitenkinimas ištinka bent kelis kartus per dieną, kartais net nepavyksta suprasti priežasties. Tokiose situacijose yra sunkiausia išlikti ramiems patiems tėvams. Bet atsakymą į šias situacijas, radau knygoje "Penkios vaikų meilės kalbos" (Gary Chapman, Ross Campbell) – vaikas yra nepatenkintas, kai jam trūksta meilės, išreikštos jam geriausiai suprantama (arba bet kokia) forma. Jei norime, kad vaikas būtų emociškai stabilus, turime užtikrinti, kad jis jaučia mūsų meilę. Vis dar nesusitvarkome su kandžiojimus ir jau turime su vyru po vieną prakastą drabužį....

Socialinė raida. Žaisdamas su kitais vaikais, žaidžia lygiagrečiai. Panašius žaidimus, bet nekontaktuoja, nebent atimti nori žaislą. Mažesniems ar didesniems nuneša kamuolį/ mašinėlę, su bendraamžiais nori žaisti kartu. Pradėjo bijotis žmonių, jei kas pakalbina tai užsidengia akis rankomis, o jei kas paglosto ar artimesnį kontaktą parodo, bėga šaukdamas nuo jų.

Skaitymas. Beveik kasdien paskaitome ir pridedame po 2 naujus (žinomus arba nežinomus žodžius). Ateinantį mėnesį norėčiau aktyviau tęsti.

Matematika. Pora kartų bandėme skaičiuoti. Reikia tęsti aktyviau, įjungiau skaičių seką ir aibės suvokimą kitais objektais.

Paveikslėlių kortelės. Kol kas minimaliai, nes neturime galimybės pigiai atsispausdinti. Nusipirkome naują knygą, bet kortelių forma labiau pasiteisina, nes labiau sukoncentruojamas dėmesys.

Žaidimai. Mėgstami žaidimai - dėlionės, mėtyt kamuolį, bėgti paskui vaikus, paveikslėlių kortelės, knygelės. Mėgsta, kai paslepiame daiktus ir atsimena, kur praeitą kartą buvo paslėpti.

Domisi aplinkiniais objektais, labai patinka spintelės, stalčiai. Mėgsta daryti tvarką, pvz., man palikus šiukšlių dėžę ne spintelę padeda atgal.

Žino vakaro rutiną prieš miegą ir puikiai orientuojasi namuose, kur kokie daiktai padėti, kur lova, stalas, kėdė ir pan.


LAVINIMO PLANAS
  • Tęsti 18 mėnesių lavinimo planą.
  • Tęsti skaitymo programą, pridėti po 2 žodžius kas dieną, įvesti žodžių junginius su būdvardžiais.
  • Išmokti skaičiuoti iki 10, skaityti skaičius (skaičių seka), suvokti kiekybę (paveikslėliai vaizduojantys tam tikrą skaičių objektų).
  • Užsienio kalbai atrasti tinkamą metodą lavinimui, kol kas lavinti sinchroniškai, kelis kartus per dieną.
  • Dainuoti lietuviškas ir norvegiškas daineles.
  • Sukurti veiklų žymėjimo lapą.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą